JEEP WILLYS MA
Firma Willys – Overland vyvíjela v roce 1940 svou „čtyřku“ (Quad) a výsledkem byla objednávka na 1500 ks vylepšených modelů MA v roce 1941. Předtím než byl MB standardizován, bylo údajně vyrobeno dalších 50 ks. Mnoho MA bylo odesláno pro půjčku a pronájem do Ruska.
TTD
stejné jako u Willys MB a Ford GPW, pouze řazení má pod volantem | |
délka: | 3378 mm |
šířka: | 1575 mm |
výška: | 1778 mm, resp. 1295 mm |
hmotnost: | 980 kg |
JEEP WILLYS MB, FORD GPW
Po testech prvních čtvrttunových vozidel Bantam, Ford a Willys byla posledně jmenovaná firma vybrána pro sériovou výrobu za podmínky určitých změn. Výroba začala koncem roku 1941. Počátkem roku 1942 se Ford stal spoluvýrobcem. Výroba byla ukončena v srpnu roku 1945. Výrobní čísla firmy Willys ukazují na 359 851 kusů a Ford 277 878 kusů.
Poznámka: Liší se od sebe malými detaily. Například GPW má pod chladičem příčný nosník profilu U (MB má trubkový).
TTD
motor: | čtyřválcový, zážehový s postranními ventily |
převodovka: | 3 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná převodovka dvoustupňová se spojkou pro odpojení předního náhonu |
brzdy: | hydraulické |
el. soustava: | 6V |
nápravy: | tuhé s listovými péry |
pneumatiky: | 6,00 – 16 |
délka: | 3353 mm |
šířka: | 1575 mm |
výška: | 1753 mm |
objem paliva: | 57 litrů |
hmotnost: | 1111 kg |
max. rychlost: | 105 km/hod. |
JEEP WILLYS MC – M38
Militarizovaná vodotěsná verze modelu CJ3A Universal Jeep s elektrickou soustavou 24 V. Vyrobeno bylo přes 60 000 kusů. Výroba v letech 1950 – 52/53. Vyráběl se také v Kanadě firmou Ford).
TTD
motor: | čtyřválcový |
převodovka: | prostřednictvím třírychlostní převodovky a dvoustupňové přídavné převodovky poháněná zadní nebo všechna kola |
brzdy: | hydraulické |
el. soustava: | 24V |
nápravy: | tuhé s listovými péry |
pneumatiky: | 7,00 – 16 |
délka: | 3378 mm |
šířka: | 1575 mm |
výška: | 1880, resp. 1397 mm |
hmotnost: | 1191 kg |
JEEP M 606 – M38A1
V roce 1952 firma Willys – Overland zavedla hodně upravený vojenský Jeep, který ozbrojené složky standardizovaly jako M38A1. O dva roky později následovala civilní varianta CJ5, ze které později vznikly typy M 606A2 a A3.
TTD
motor: | čtyřválcový |
převodovka: | 3 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná převodovka dvoustupňová s odpojením předního náhonu |
brzdy: | hydraulické |
el. soustava: | 24V |
nápravy: | tuhé s půleliptickými list. péry |
pneumatiky: | 7,00 – 16 |
délka: | 3531 mm |
šířka: | 1549 mm |
výška: | 1880 mm |
objem paliva: | 64 litrů |
hmotnost: | 1243 kg |
FORD MUTT – M151
Ford MUTT M151 byl konstruován společností Ford v 50. letech k náhradě Jeepů M38 a M38A1. Sériová výroba od roku 1960. Karoserie firmy Fruehauf. Modely M151A1 (1964) a M151A2 (1970) byly vylepšené verze. „MUTT“ je zkratka Military Utility Tactical Truck (vojenský univerzální taktický přepravní automobil).
poznámka: Povšimněte si základních rozdílů mezi variantou A1 a A2
- Varianta A1 nemá prolisované blatníky
- Varianta A1 má dělené čelní sklo
- Varianta A1 má na přední masce kočičí oči (stejné jako jeep Willys nebo GPV)
TTD
motor: | čtyřválcový |
převodovka: | čtyřrychlostní a jednostupňová přídavná převodovka, poháněná jsou zadní nebo všechna kola |
brzdy: | hydraulické |
el. soustava: | 24V |
nápravy: | nezávislé odpružení vinutými pružinami |
pneumatiky: | 7,00 – 16 |
délka: | 3378 mm |
šířka: | 1626 mm |
výška: | 1803, resp. 1321 mm |
hmotnost: | 1066 kg |
HARLEY DAVIDSON
Motocykl byl používaný pro služby spojek pro policii, k řízení konvojů, …
WLA patřil mezi nejpočetnější motocykly 2. světové války. Jen americké jednotky používaly hodně přes 60 000 kusů.
Výroba let 1942 – 45 měla světlomet nízko, klakson nad ním a filtr vzduchu měl hranatý tvar (na WLC, které byly vyrobeny pro Kanadu – až po roce 1943). Výroba skončila počátkem 50. let.
TTD
motor: | dvouválcový vidlicový s postranními ventily |
převodovka: | rukou řazená třírychlostní převodovka, sekundární převod řetězem |
brzdy: | mechanické |
el. soustava: | 6V |
nápravy: | nezávislé odpružení vinutými pružinami |
pneumatiky: | 4,00 – 18 |
délka: | 2235 mm |
šířka: | 940 mm |
výška: | 1016 mm, s ochran. štítem 1549 mm |
objem paliva: | 13 l |
hmotnost: | 249 kg |
M3 HALF-TRACK
M3 Half-track byl polopásový obrněný transportér US Army během WW2. U amerických vojáků populární stejně jako Universal Carrier u britských. Byl to však multifunkčnější transportér, protože uvezl 10 mužů a dosahoval rychlosti kolem 72 km/h s dojezdem kolem 320 km. Používal se také jako stíhač tanků, jako protiletadlový nebo nosič minometu či dělostřelecký tahač.
Výroba běžela v období 1940-45 u tří výrobců – Autocar Company, Diamond T Motor Company a White Company. V základní variantě M3 bylo vyrobeno okolo 4000 vozidel. Většina dělostřeleckých nebo protiletadlových M3 variant byla v druhé polovině války konvertorována zpět na základní M3A1 transportní variantu.
TTD
motor: | Benzínový White 160AX 110kW (147PS) |
délka: | 6180 mm |
šířka: | 2220 mm |
výška: | 2260 mm |
hmotnost: | 8000 – 10000 kg |
max. rychlost: | 72 km/h |
dojezd: | cca 320 mk |
pancéřování: | 6 – 12 mm |
výzbroj: | podle varianty provedení |
osádka: | 3 + 10 |
M 29 C – WEASEL
MM 29C Weasel bylo prvním vozidlem, které se vylodilo 6. června 1944 v Normandii na pláži „Omaha“, 30 minut po zahájení invaze.
Historie vozidla Studebaker M 29 Weasel započala v r. 1942, kdy se spojenecké velení rozhodlo provést v Norsku velkou výsadkovou operaci „Plough“ (tj. „pluh“, ale také „prodírat se, nabourat se“). Cílem mělo být zničení továrny na těžkou vodu a tak zabránit nacistickému Německu ve výrobě atomové bomby. Tím byla operace zahrnuta do projektu Manhattan, v rámci kterého byla vyvíjena americká atomová bomba. Obě také měly maximální stupeň utajení i nejvyšší prioritu. Akce se mělo zúčastnit cca 2000 – 4000 mužů, vybavených speciálními sněžnými vozidly.
Pro operaci Plough bylo společností Studebaker během půl roku vyvinuto vozidlo M29 Weasel. Zároveň v Camp Hale v Coloradu a v Kanadě byl zahájen výcvik 1. kanadsko americké skupiny speciálních služeb, známých později jako „Black Devil’s Brigáda“. Od poloviny r. 1942 byl výcvik prováděn s vozidly. Na sklonku roku 1943 padlo konečné rozhodnutí o operaci „Overlord“ – vylodění v Normandii. Proto byly okamžitě zastaveny všechny ostatní akce, včetně operace „Plough“. Výroba M 29 Weasel přesto pokračovala, i když nikdy masovým tempem. Od r. 1943 ve verzi M 29C. Vozidlo bylo vojáky velmi oblíbeno. Po válce sloužilo také v Koreji a ve Francouzské armádě pod označením „Le Crabee“.
Vystavené vozidlo je typ M 29C, bylo vyrobeno na sklonku války a jeho označení je věnováno památce hrdinů 101. výsadkové divize USA.
TTD
Lehké výsadkové a průzkumné vozidlo a po malých úpravách i plovoucí. Jeho rozměry, váha i vysoká průchodivost umožňují přepravu vzduchem i obojživelné operace. | |
motor: | vodou chlazený benzinový 6 ti válec Studebaker 6-170 Champion, 65hp/3600rpm |
převodovka: | 3 stupňová + přídavná 2 stupňová, redukční |
řízení: | bržděním zadních poloos, mechanické mokré brzdy |
délka: | 320,04 cm |
šířka: | 167,64 cm |
výška: | 180,34 cm |
hmotnost: | 1800 kg |
pohot. hmotnost: | 2548 kg |
max. rychlost: | 58 km/h |
světlost: | 27,94 cm |
objem paliva: | 132 l (35 gallon) |
dojezd: | cca 280 km |
osádka: | 4 |
M8 GREYHOUND
M8 Greyhound byl kolový obrněný transportér US armády během WW2. Pro svoji rychlost a nízkou siluetu byl používán především k průzkumu. Výroba běžela v období 1943-45 u Ford Motor Company. Bylo vyrobeno 8630 kusů.
TTD
délka: | 500 cm |
šířka: | 254 cm |
výška: | 264 cm |
hmotnost: | 7800 kg |
pancéřování: | do 19 mm |
výzbroj: | 37mm kanón M6, 0,30″ koaxiální kulomet Browning a otočný 0,50″ kulomet Bowning M2, motor benzínový Hercules JXD 82kW (110PS) |
max. rychlost: | 90 km/h |
dojezd: | cca 640 km |
osádka: | 4 |
FORD CANADA
Ford Canada F60S, vyráběn v letech 1941-1945, Vůz na fotografii byl vyroben v roce 1944. Je představitelem CMP (canadian military pattern) vozidel pro kanadskou armádu.
TTD
motor: | spodový vodou chlazený osmiválec V, 95 hp, 4000 cm3 |
převodovka: | čtyřstupňová + redukční dvoustupňová |
délka: | 5200 mm |
šířka: | 2250 mm |
výška: | 2600 mm |
hmotnost: | 4150 kg |
nosnost: | 3000 kg |
pneumatiky: | 11 – 20 |
pohon: | 4×4 |
max. rychlost: | 85 km/h |
GMC CCKW 353 A2
GMC CCKW 353 A2 byl střední terénní nákladní automobil US armády během WW2. Výroba běžela v období 1941-45. V různých varintách CCKW GMC 352/3 bylo vyrobeno okolo 562000 vozidel.
TTD
motor: | Benzínový GMC 270 (91PS) |
délka: | 6930 mm |
šířka: | 2235 mm |
výška: | 2200 mm |
hmotnost: | 5400 kg |
pohon: | 6×6 |
max. rychlost: | 72 km/h |
dojezd: | cca 400 km |
osádka: | 2 |
DODGE WC 22
Konečná výroba půltunového modelu Dodge 4 x 4, dodaná v letech 1942.
- WC 21 – pick – up – nosič zbraní
- WC 22 – totéž bez navijáku
TTD
shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze: | |
pneumatiky: | 7,5 – 16 |
délka: | 4597 mm |
šířka: | 1905 mm |
výška: | 2235 mm |
hmotnost: | 2105 kg |
objem paliva: | 95 l |
DODGE WC 51 A WC 52
Vozidlo bylo zavedeno v roce 1942 jako náhrada půltunových modelů řady T 214 z let 1940 – 41. Vyrábělo se ve velkém množství (více než 250 000 kusů) až do roku 1945.
WC 51 (nosič zbraní bez navijáku) byl nejpočetnějším modelem – asi polovina celkového počtu.
TTD
motor: | šestiválcový, zážehový (T 214 s postranními ventily) |
převodovka: | 4 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná jednostupňová převodovka s odpojením předního náhonu |
brzdy: | hydraulické |
el. soustava: | 6V (u modelů r. v. 1945 12V) |
nápravy: | půleliptická listová péra |
délka: | 4470 mm |
šířka: | 2108 mm |
výška: | 2159 mm |
hmotnost: | 3334 kg |
objem paliva: | 114 l |
pneumatiky: | 9,00 – 16 |
DODGE WC 54 (ZNÁMÁ JAKO SANITNÍ)
V letech 1942 – 44 bylo vyrobeno asi 26 000 kusů. Vzadu byl prostor pro 4 nosítka nebo 7 sedaček pro pacienty. Používaly je americké armádní zdravotní jednotky a spojenci.
TTD
shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze: | |
délka: | 4928 mm |
šířka: | 1981 mm |
výška: | 2286 mm |
hmotnost: | 2685 kg |
DODGE WC 57
Vozidlo je známo jako velitelský vůz Dodge. Model WC 56 byl podobný, ale bez navijáku. Model WC 58 byla spojovací verze. Od dubna 1942 do roku 1944 bylo těchto 3 variant vyrobeno přes 27 000 ks.
TTD
shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze: | |
délka: | 4470 mm |
šířka: | 2007 mm |
výška: | 2057 mm |
hmotnost: | 2574 kg |
DODGE M 43
Řada T 245 byla zavedená v roce 1950, výroba pokračovala do roku 1954 a znovu byla obnovena (jako T 245A) v letech 1957 – 68). Celkově se vyrobilo více než 110 000 kusů. Navíc bylo vyrobeno přes 4500 kusů v Kanadě (řada T 249).
Model M 37 byl nejběžnější, následoval model sanity M 43 na delším podvozku.
TTD
shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze: | |
el. soustava: | 24V |
délka: | 4801 mm |
šířka: | 1854 mm |
výška: | 2261 mm |
objem paliva: | 91 l |